با خواص زنجبیل این ادویه شگفت انگیز برای پوست ، مو ، معده و لاغری آشنا شوید

مجموعه: دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار مطلب: 2018/07/11
با خواص زنجبیل این ادویه شگفت انگیز برای پوست ، مو ، معده و لاغری آشنا شوید

خواص زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ادویه محبوب و معروف در کشورهای آسیایی به خصوص هند و تایلند مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه بوی متفاوت و طعم تند و تیزی دارد و بر خلاف تصور مردم ریشه آن نیست که به عنوان ادویه استفاده می شود بلکه یک ساقه ضخیم در زیر خاک دارد که این ساقه بعد از خارج شدن از خاک به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد.

کشت زنجبیل از قرن ها پیش در ایران باستان و کشورهای عربی صورت گرفته و به عنوان یک گیاه دارویی و غذایی مصرف می شده است. ساقه های زنجبیل با شکل خاص و متفاوتی که دارند به راحتی قابل تشخیص هستند و تنه در هم پیچیده و چاق آنها رنگ کرم قهوه ای خیلی روشن دارد. زنجبیل تازه همراه با ریشه در بازار به فروش می رسد و می توانید آن را خریداری و خشک کرده و بعد از پودر و صاف کردن  به عنوان یک ادویه استفاده کنید.

حتما بخوانید :

با خواص توت فرنگی آشنا شوید

خواص زنجبیل گیاه دارویی خوراکی

مواد موجود در زنجبیل

زنجبیل به لحاظ مواد معدنی و مغذی بسیار غنی بوده و انواع ویتامین ها و منیزیم ، منگنز، پتاسیم و فیبرات در ان وجود دارد. همه این مواد معدنی برای بدن بسیار مفید و ضروری هستند و استفاده مقدار مشخصی از این گیاه به صورت روزانه برای بدن بسیار مفید است. به طور کلی همه میوه ها ، مواد غذایی ، گیاهان دارویی و ادویه های طبیعی دارای مواد مغذی هستند که اگر به صورت منظم و به قدر کافی مصرف شوند باعث می شوند شخص از سلامت بیشتری برخوردار باشد.

خواص زنجبیل برای مردان

گیاه زنجبیل برای همه افراد اعم از مردان و زنان و کودکان بسیار مفید بوده و استفاده از ان توصیه می شود اما تحقیقات نشان داده است خواص زنجبیل برای مردان متفاوتتر است و برخی از مشکلات انها را برطرف می کند. مثلا این اگر گیاه خوراکی به صورت ادویه یا به صورت دم کرده در چایی مصرف شود باعث افزایش ترشح هورمون توستسترون در انها شده و این هورمون چون قدرت باروری را افزایش می دهد برای مردانی که مشکل باروری دارند بسیار مناسب و مفید است.

خواص زنجبیل برای مردان

علاوه بر این موضوع مردانی که این گیاه دارویی را به صورت دایم مصرف می کنند کمتر عصبانی شده و مشکلات روحی و عصبی کمتری خواهند داشت. از دیگر خواص زنجبیل برای مردان تقویت میل جنسی در آنها است و مردانی که میل جنسی پایینی دارند می توانند از این گیاه خوراکی برای افزایش آن استفاده کنند.

خواص زنجبیل برای لاغری

خیلی از خانم ها و یا اقایانی که اضافه وزن دارند و یا اینکه دوست دارند خوش فرم شده و به تناسب اندام برسند از خواص زنجبیل برای لاغری مطلع نیستند.تحقیقات علمی و پژوهشی نشان داده است این گیاه خوراکی  برای لاغری و آب کردن چربی ها به خصوص چربی های شکم و پهلو بسیار مناسب است و در مدت زمان کوتاهی فرم خوبی به این اندام ها می دهد. خواص زنجبیل برای لاغری در پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و به موش های آزمایشی عصاره این ادویه خورانده شد بعد از مدتی دانشمندان مشاهده کردند موش ها لاغر تر شدند و وزن انها کاهش پیدا کرده است.

خواص زنجبیل برای لاغری

فرایند لاغر شدن موش ها بر اثر کاهش قند خون و لپتین موجود در ان رخ داده بود . لپتین هورمونی است که افزایش ترشح آن در بدن حس سیری ایجاد می کند و خوردن این گیاه دارویی ترشح این هورمون را افزایش می دهد. در مورد خواص زنجبیل برای لاغری تحقیق دیگری انجام شده است که نشان می دهد این گیاه دوست داشتنی ترشح کورتیزول را کاهش می دهد کوتیزول هورمونی است که ترشح ان استرس را افزایش داده و سبب پرخوری می شود در نتیجه وزن افزایش پیدا می کند.کار دیگری که این ادویه برای کاهش وزن انجام می دهد افزایش سوخت و ساز بدن است.

زنجبیل یک گیاه گرم است و مواد غذایی گرم وقتی وارد بدن می شوند حرارت بدن را بالا برده و باعث افزایش متابولیسم خواهند شد. افزایش متایولیسم سبب سوختن و مصرف شدن چربی های بدن شده و به این شیوه لاغری و کاهش وزن اتفاق می افتد .خواص زنجبیل برای لاغری بسیار زیاد است و بهتر است این گیاه را به همراه چایی و یا اب لیمو و به شکل نوشیدنی مصرف کنید البته جویدن ریشه این گیاه خوراکی هم مانعی نداشته و می تواند باعث کاهش وزن شود.

خواص زنجبیل برای پوست و مو

خواص زنجبیل برای پوست و مو بسیار زیاد است.در ادامه به صورت مفصل در مورد ان خواهیم گفت.

خواص زنجبیل برای پوست و مو

  • یکی از خواص زنجبیل برای پوست و مو جلوگیری از پیری زودرس است

این گیاه دارویی به دلیل آنتی اکسیدان های فراوانی دارد از پیری زودرس سلول های پوست جلوگیری کرده و انها را جوان و شاداب نگه می دارد. آنتی اکسیدان ها عامل اصلی و مهم در سلامت و جوان ماندن سلول ها هستند و غذاها و گیاهانی که این ماده را دارند باید بیشتر مصرف شوند.

  • زنجبیل لک ها را از بین می برد

از خواص زنجبیل برای پوست این است که لک و آکنه ایجاد شده روی پوست را از بین می برد . یکی از دلایل بروز لک روی پوست آلوده شدن آن به میکروب و باکتری بوده و این ادویه مفید با از بین بردن این میکروب ها و باکتری ها باعث از بین رفتن و کاهش لک و اکنه روی پوست می شود. این گیاه دارویی را می توانید پودر کرده و به همراه لیمو به عنوان ماسک روی لک ها بمالید.

  • درخشان شدن پوست با زنجبیل

اگر می خواهید پوستی شفاف و درخشان داشه باشید از ماسک این گیاه دارویی زیاد استفاده کنید از خواص زنجبیل برای پوست در واقع شفاف و درخشان کردن آن است و تیرگی های آن را از بین می برد .

درخشان شدن پوست با زنجبیل

  • از زنجبیل به عنوان لایه بردار استفاده کنید

وجود منگنز و پتاسیم و انتی اکسیدان ها در این گیاه خوراکی باعث می شود خاصیت لایه بردار و پاک کننده داشته باشد. استفاده از این گیاه به عنوان ماسک روی پوست سلول های مرده و پیر را از بین برده و پوست را تشویق به ساختن سلولهای جوان و تازه می کند . از خواص زنجبیل برای پوست خاصیت لایه برداری آن است که با هزینه خیلی کمی انجام می شود.

  • از بین بردن سیاهی ارنج و بازو با زنجبیل

این گیاه دارویی به خاطر خاصیت شفاف کنندگی که دارد باعث از بین رفتن سیاهی بازو و ارنج می شود فقط کافی است این ادویه به صورت تازه را یک روز در میان روی پوست این محل ها مالیده و بگذارید برای چند دقیقه بماند.

از بین بردن سیاهی ارنج و بازو با زنجبیل

خواص زنجبیل برای مو

این گیاه دارویی برای مو و تقویت انها بسیار مفید بوده و سلامت و شادابی آنها را افزایش می دهد در ادامه برخی از خواص زنجبیل برای مو را شرح می دهیم.

  • درمان ریزش مو با زنجبیل

این گیاه دارویی به دلیل اینکه مقادیر زیادی انتی اکسیدان دارد از تولید و افزایش رادیکال های ازاد جلوگیری می کند . رادیکال های ازاد عامل اصلی ریزش مو هستند و از خواص زنجبیل برای مو این است که با کاهش رادیکال های آزاد سلول های مو از ریزش آنها جلوگیری به عمل می اورد.

خواص زنجبیل برای مو

  • زنجبیل گیاه درمانی برای شوره و موخوره

افرادیکه موهایشان مدام شوره زده یا اینکه موخوره دارند این گیاه دارویی را زیاد مصرف کنند و علاوه بر آن از پودر این گیاه دارویی ماسک درست کرده و هر چند روز یکبار کف سر و موها را با آن ماساژ دهند این کار باعث کاهش شوره و موخوره خواهد شد.

زنجبیل گیاه درمانی برای شوره و موخوره

خواص زنجبیل برای معده

درد معده و سوزش آن در اغلب افراد دیده می شود و خوردن ترشی جات یا غذاهای پر ادویه ان را افزایش می دهد . این گیاه دارویی به دلیل خواص درمانی که دارد می تواند این وضعیت را بهبود بخشیده و از التهاب معده جلوگیری کند. ریشه این گیاه اگر به عنوان جوشانده مصرف شود نقش تسکین دهنده داشته و رفلکس های معده را کنترل می کند. از دیگر خواص زنجبیل برای معده کاهش رفلکس های عصبی و درمان برخی دردها و سوزش های ایجاد شده بعد از غذا است. استفاده از لیمو و عسل به همراه این گیاه خوراکی و دم کردن انها باعث می شود تاثیر بیشتری بر درد های معده داشته باشد.

خواص زنجبیل برای معده

خواص زنجبیل برای سلامتی

خواص زنجبیل برای سلامتی بسیار زیاد است و بسیاری از بیماری ها را می توان با آن پیشگیری کرد. برخی از خواص زنجبیل برای سلامتی را در زیل اشاره می کنیم :

دارویی قوی برای درمان سرطان

از خواص زنجبیل برای سلامتی می توان به خاصیت درمانی ان برای سرطان اشاره کرد. این گیاه با سلول های سرطانی به خصوص سرطان تخمدان مبارزه کرده و باعث کاهش آنها می شود برای همین دانشمندان امیدوار هستند با استفاده از این گیاه دارویی جهت درمان بعضی سرطان ها تولید کنند.

درمان سندورم روده که به نام سندورم IBS

سندورم روده تحریک پذیر همانطور که از نامش پیداست حالتی است که روده ثبات نداشته و ممکن است در یک ساعت شما احساس یبوست کنید و ساعت بعد دچار اسهال شوید. این حالت عموما بی نظمی روده هم گفته می شود و در اثر عصبانیت و افسردگی و خوردن میوه و سبزیجات خام به مقدار زیاد و همچنین قهوه و چای ایجاد می شود . رنجفیل سبب تسکین التهاب و تحریک پذیری روده شده و از شدت آن می کاهد.

خواص زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل باعث می شود دهان بزاق بیشتری ترشح کند

افرادی که مشکل ترشح بزاق دارند خوردن این ادویه کمک می کند دهان ترش بزاق بیشتری داشته باشد و خشکی ان از بین ببرد . بنابراین از خواص زنجبیل برای سلامتی به درمان خشکی دهان می توان اشاره کرد.

زنجبیل یک مسکن قوی و از بین برنده میکروب ها

این ادویه میکروب ها و باکتری ها را از بین برده و مانند یک مسکن برای دردهای بدن عمل می کند . خواص زنجبیل برای سلامتی انقدر در این مورد مهم است که می توانید به جای مسکن های شیمیایی از جوشانده این گیاه خوراکی برای دردهای مزمن استفاده کنید.

زنجبیل نفخ معده را کاهش می دهد

دم کرده این گیاه خوراکی گاز معده را جمع کرده و از نفخ ان می کاهد اگر جزو افرادی هستید که زیاد نفخ می کنید هر روز یک لیوان جوشانده این ادویه مصرف کنید تا از خواص آن برای سلامتی و کاهش نفخ معده بهره مند شوید.

زنجبیل اشعه های مضر را دفع می کند

اگر مجبور هستید به مدت طولانی در معرض اشعه های مختلف از جمله نور افتاب قرار بگیرید مصرف این ادویه را افزایش دهید چون این گیاه اشعه های زیان آور مانند اشعه افتاب و اشعه ناشی از مواد اتمی را جذب کرده و مانع ازتاثیر آنها بر روی سلول های بدن می شود. خواص زنجبیل برای سلامتی در این مورد در واقع جلوگیری از ابتلا به سرطان در اثر تماس با اشعه های زیان آور است.

خواص زنجبیل برای نفخ معده

کاهش درد های قاعدگی با مصرف جوشانده زنجبیل

برخی زنان قاعدگی دردناکی دارند و از مسکن های قوی در این دوره استفاده میکنند. این بار جوشانده این گیاه خوراکی را امتحان کنید مانند یک مسکن بسیار قوی عمل کرده و دردهای قاعدگی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

زنجبیل سنگ کلیه را دفع می کند

از اخرین خواص زنجبیل برای سلامتی دفع سنگ کلیه است نوشیدن جوشانده این گیاه سنگ های کلیه را نرم کرده و باعث می شود با درد کمتری از طریق مجاری اداری دفع شوند و در بسیاری از مواقع نیاز به عمل جراحی را منتفی می کند.افرادی که مجبورند آبی را مصرف کنند که املاح زیادی دارد سعی کنند دم کرده این کیاه خوراکی را زیاد بنوشید .

خواص زنجبیل برای زنان

از خواص زنجبیل برای زنان می توان به تسکین دردهای قاعدگی و کاهش استرس ناشی از آن اشاره کرد. علاوه بر این این گیاه دارویی در زنان باعث می شود رفلکس معده در هنگام هیجانات عصبی کاهش پیدا کرده و ارامش بیشتری داشته باشند. این گیاه خوراکی سیستم ایمنی زنان را در برابر باکتری و بیماری ها تقویت می کند و آنها را از سرماخوردگی مصون نگه می دارد. زنان و مردانی که دیابت دارند خوردن این ادویه باعث می شود قند خون آنها کنترل شده و نوسانات کمتری داشته باشد و حال جسمی انها بهبود پیدا کند.

خواص زنجبیل برای زنان

خواص زنجبیل برای فشار خون بالا

این گیاه یک داروی قوی برای کنترل فشار خون است اگر می خواهید خواص زنجبیل برای فشار خون را بدانید با ما همراه باشید . این گیاه دارویی به دلیل اینکه سدیم خیلی پایینی دارد اگر به عنوان ادویه غالب در غذاها به جای نمک استفاده شود به میزان زیادی فشار خون را کاهش می دهد ضمن انکه با کاهش کلسترول خون این فرایند را تکمیل می کند . افزایش کلسترول در خون باعث رسوب آن در دیواره رگها شده و انها را تنگ می کند و به همین دلیل فشار خون بالا می رود این گیاه خوراکی با کاهش کلسترول خون به صورت مستفیم سبب کاهش فشار خون هم می شود و در آخر اینکه این گیاه دارویی با کاهش انعقاد خون از حمله قلبی و غلیظ شدن خون در رگها و افزایش فشار خون هم جلوگیری می کند.

خواص زنجبیل برای سرما خوردگی

همانطور که گفتیم این گیاه خوراکی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود همین اثر به صورت غیر مستقیم شخص را در برابر سرماخوردگی و سایر ویروس ها مصون نگه می دارد . اگر زود به زود سرما می خورید چای این ادویه به همراه لیمو ترش را فراموش نکنید. ویتامین C  موجود در لیمو ترش هم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده مانع از سرماخوردگی می شود.

خواص زنجبیل برای زنان باردار

این ادویه به صورت تازه برای زنان باردار خیلی مفید است و خواص زیادی دارد. از خواص زنجبیل برای زنان باردار می توان به درمان تهوع هنگام صبح ، کاهش رفلکس و التهاب معده ناشی از بارداری ، کاهش چربی و کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این گیاه خوراکی به دلیل داشتن آهن ، ویتامین C  و اسید فورلیک این خواص را برای زنان باردار دارد .

خواص زنجبیل برای زنان باردار

آیا زنجبیل باعث سقط جنین می شود؟

گفته شده مکمل ها و قرص های حاوی این گیاه دارویی ممکن است باعث سقط جنین شود ولی این گساه خوراکی به صورت تازه این عوارض را ندارد اما برای اینکه مشکلی در دوران بارداری نداشته باشید حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “با خواص زنجبیل این ادویه شگفت انگیز برای پوست ، مو ، معده و لاغری آشنا شوید”

قالب تفریحی