خواص توت فرنگی چیست ؟

مجموعه: دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار مطلب: 2018/07/04
خواص توت فرنگی چیست ؟

خواص توت فرنگی

تابستان فصل میوه های متنوع، رنگارنگ و خوشمزه است. بوی مطبوع انواع هلو و شلیل و شبرنگ ، گیلاس، توت فرنگی ، آلبالو، سیب ،خیار و بسیاری دیگر در میوه فروشی ها آدم را سرمست می کند. بوی میوه های تابستانی چیزی شبیه به بوی دیوارهای آجری آب خورده و شمعدانی های اطراف حوض مادربزرگ ها است .

وقتی این رایحه های مطبوع را حس می کنیم از این همه شگفتی و عظمت در خلق این همه زیبایی به هیجان می آییم و هر کسی بسته به وسعت مالی و توان اقتصادی خود سعی می کند، مقداری از این میوه های فوق العاده را برای خود و خانواده اش تهیه کند.

میوه خوردن فقط برای سلامتی و خواص آن نباید انجام شود نعمت های این چنینی باید برای تشکر از لطف خدا مصرف شوند البته همه انجه در این جهان هستی وجود دارد با زیبایی پنهان و پیدایی خلق شده است که ما هر چه عمیق تر به انها توجه کنیم این زیبایی ها را بهتر و بیشتر کشف خواهیم کرد. میوه ها را با این دید بخورید.

باور کنید تمام جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد.توت فرنگی را برخی عروس میوه ها می دانند لطافت موجود در بافت و ظاهر این میوه و طعم و مزه فوق العاده آن باعث شده است در بین میوه ها از محبویت بیشتری برخوردار باشد.

خواص توت فرنگی

 چیزهایی که در مورد ملکه میوه ها نمی دانید

توت فرنگی میوه ای با قدمت هزاران ساله است. قبل از میلاد مسحیح این میوه در ایتالیا به وفور کشت می شده است و در سده های قبل فرانسوی ها و راهبه ها برای درمان پزشکی و نوشتن روی کاغذ از عصاره و بافت این میوه استفاده می کردند. رنگ توت فرنگی بسیار قوی و عمیق است شاید به دلیل همین ویژگی راهبه های برای نوشتن از آن استفاده می کرده اند.این میوه تابستانی و خوشمزه سال ها بعد در امریکا و کشورهای اروپایی هم کشت شده و به عنوان یک دسر محبوب عمومیت پیدا کرد.

آمریکایی ها علاقه بسیار زیادی یه این میوه دارند به طوری که باغات زیادی در سراسر آمریکا به خصوص کالیفرنیا برای تولید ان زیر کشت رفته است و ایالت متحده امریکا ۸۰ درصد توت فرنگی مورد نیازش را خودش تولید می کند. عروس میوه ها علاوه بر اینکه یک محبوبیت جهانی پیدا کرده است به خاطر خواص منحصر به فرد و بسیاری که در آن وجود دارد؛ تولید آن تبدیل به یک استراتژی در کشاورزی شده و اکثر کشورها بیش از نیاز خوراکی خود آن را تولید می کنند.

خواص توت فرنگی در براورده کردن آرزوها

در برخی افسانه ها آمده است اگر دو عاشق یک توت فرنگی دو قلو را از هم جدا کرده و هر قل آن را یکی از انها بخورد حتما به هم خواهند رسید پس اگر عاشق کسی هستید همین الان دست بکار شوید. ۶۰۰ نوع از این میوه در سراسر دنیا با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف تولید شده و جالب اینکه بر خلاف نامش جزو دسته توت ها طبقه بندی نمی شود. پیشینه خانوادگی این میوه خوشمزه به گل رز و سیب و الو بر می گردد برای همین تا این اندازه ظریف ، لطیف و خوشمزه است.

خواص توت فرنگی چیست ؟

بعد از قلم فرسایی در مورد جذابیت ها و عجایب این میوه باید به سراغ خواص فراوان آن برویم خواص این میوه به قدری زیاد و متنوع است که قطعا شما را شگفت زده می کند. توت فرنگی میوه ای با مقادیر زیادی ویتامین سی ، B ، فسفر ، منیزیم ، سدیم ، سیلیس ، ید و برم و برخی دیگر است. همه این مواد برای بدن ضروری بوده و عروس میوه ها می تواند ان را به تنهایی تامین کند.

خوردن توت فرنگی باعث می شود احساس نشاط و انبساط خاطر کنید و این حس به خاطر خنکی و لطافت بافت ان است. برای درک بهتر مزیت های ملکه میوه ها ، خواص آن را به دسته های ذیل تقسیم می کنیم تا استفاده بهتری از آن داشته باشید.

خواص توت فرنگی چیست ؟

خواص توت فرنگی برای سلامتی

این میوه قدیمی و خوشمزه خون را تصفیه کرده و رگها را باز می کند و افرادی که مبتلا به دیابت هستند با خوردن مقداری توت فرنگی له شده به همراه خامه حال بهتری خواهند داشت . بهتر است ترکیب این میوه با خامه به عنوان دسر استفاده شود تا تاثیر بیشتری برای این افراد داشته باشد.

عروس میوه ها به دلیل اینکه مواد معدنی زیادی دارد برای افراد دارای ضعف جسمانی و کسانی که کمبود ویتامین و املاح دارند بسیار مفید بوده و میزان املاح معدنی بدن انها را در حد مناسبی بالا می برد. توصیه می شود اشخاصی که دچار یبوست مزمن هستند زیاد توت فرنگی بخورند چون این میوه عضلات روده ها را باز کرده و انبساط آنها را افزایش می دهد ضمن انکه اسید سالسیلیک موجود در ان برای بیماری هایی نظیر نقرس، رماتیسم ، سنگ کلیه و کبد چرب هم مفید است.

اگر کرم روده دارید توت فرنگی بخورید

خوردن توت فرنگی به صورت ناشتا کرم روده را از بین برده و به عنوان یک سفید کننده برای دندان ها محسوب می شود البته کسانی که روده و معده حساسی دارند نباید این میوه را به مقدار زیاد بخورند چون خواص زیاد ان به بدن فشار آورده و تنظیم روده و معده را بهم می زند.

توت فرنگی فشار خون و کلسترول خون را کاهش می دهد

مواد معدنی موجود در این میوه نظیر فیبر، پکتین ، پتاسیم و منیزیم  برای فشار خون و کاهش کلسترول بسیار مفید هستند. پتاسیم و منیزیم فشار خون را کاهش داده و فیبر و پکتین سبب کاهش کلسترول می شود.

پیشگیری از سرطان با توت فرنگی

وجود ویتامین ها ، فولات ، کورستین و آنتو سیانین ها در این میوه باعث پیشگری از سرطان شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن سلول های سرطانی را کاهش می دهد. در واقع این انتی اکسیدان ها از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

بیماران قلبی توت فرنگی بخورند

افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا اینکه می خواهند قلب سالمی داشته باشند با مصرف این میوه می توانند به هدف خود برسند . آنتوسانین و کورستین و پلی فنول های موجود در عروس میوه ها از احتمال حمله و بیماری های قلبی کاسته، باعث می شود درصد ابتلا به بیماری قلبی آترواسکلروز به میزان زیادی کاهش پیدا کند. در واقع این میوه تابستانی برای افرادی که غلظت خون دارند هم مناسب است چون خون انها را رقیق خواهد کرد.

توت فرنگی آلرژی و اسم را درمان می کند

افرادی که الرژی دارند عموما غلظت ایمونوگلوبولین موجود در خون آنها پایین است و همین امر باعث حمله های آسمی در انها می شود. یکی از راههای درمانی خوردن این میوه تابستانی بوده که به دلیل داشتن ویتامین C فراوان میزان ایمونوگلوبولین خون را افزایش داده و این ماده باعث کاهش و درمان حمله های آسمی خواهد شد.

در مان بیماری ها با توت فرنگی

ملکه میوه ها به علت داشتن تسکین دهنده و ویتامین های فراوان دردهای عضلانی را کاهش داده و برای افرادی که اسهال و حالت تهوع دارند بسیار خوب است. ضمن انکه مصرف ان برای افرادی که کم خونی دارند مفید بوده گلبول های قرمز و همگلوبین خون انها را افزایش می دهد و همین امر باعث درمان کم خونی خواهد شد. نکته بسیار مهم در مورد این میوه فراوانی کلسیم در ان است که برای کودکان و زنان و افرادی که پوکی استخوان و کمبود کلسیم دارند بسیار مفید بوده و استخوان های انها را محکم و قوی می کند.

خواص توت فرنگی در بارداری

همانطور که در بالا اشاره شد ملکه میوه ها مواد مغذی و معدنی فراوانی داشته و این مواد برای سلامتی بسیار مفید هستند. قند موجود در این میوه می تواند قند مورد نیاز در دوران بارداری را تامین کرده و مصرف شکر و قندهای مضر را کاهش دهد. بدن جنین برای تکامل و رشد به همه مواد معدنی موجود در عروس میوه ها نیاز دارد بنابراین خودن این میوه باعث می شود جنین رشد بهتری داشته و دچار نارسایی های دوران بارداری نشود.

زنان باردار با خوردن مقدار مشخصی از توت فرنگی می توانند کلسیم ، فسفر، آهن ، ویتامین ها ، انتی اکسیدان های مورد نیاز بدن خود و جنین را تامین کنند و از سلامت بیشتری در دوران بارداری برخوردار باشند. به علت اینکه این میوه ویتامین C  فراوانی دارد زنان باردار با خوردن آن می توانند سلامت چشم و پوست و سیستم ایمنی خود را تامین کرده و خطر احتمال ابتلا به اب مروارید و سایر بیماری های عفونی را در خود کاهش دهند.

کنترل وزن و فشار خون و همچنین تنظیم ضربان قلب از دیگر مزایای خوردن این میوه در دوران بارداری است و باعث می شود مادر این دوران را با سلامت و ارامش بیشتری طی کند. مادران بارداریکه دیابت دارند با خوردن ملکه میوه ها می توانند قند خون خود را بهتر کنترل کرده و کمتر دچار نوسان قند خون شوند. مزیت دیگر این میوه در هنگام بارداری تنظیم هورمون های مادر است. مادران باردار در این دوره ممکن است دچار تغییرات هورمونی شدید شده و اندروفین موجود در ملکه میوه ها این نغییرات را کنترل خواهد کرد .

خواص توت فرنگی برای جنین

خب حالا باید به سراغ خواص توت فرنگی برای جنین برویم این ماده مقدار زیاد فولات دارد و فولات موجود در آن برای تکامل جمجمه و مغز و نخاع جنین بسیار مفید بوده و به خاطر ید موجود در ان هم سیستم ایمنی بدن جنین رشد بهتری خواهد داشت و بعد از تولد کمتر دچار بیماری های عفونی می شود.

ایا توت فرنگی برای زنان بادار می تواند مضر باشد

برخی معتقدند این میوه ممکن است باعث سقط جنین شود اما هیچ وقت به دلایل علمی ثابت نشده است. اما اگر زنان بادار مشکلاتی نظیر اسهال ، آلرژی ، تهوع و استراغ ، درد در ناحیه دهان و تنگی نفس داشتند بهتر است از خوردن این میوه صرفه نظر کنند چون ممکن است این مشکلات را تشدید کرده و به جنین اسیب بزند.

ایا توت فرنگی برای زنان بادار می تواند مضر باشد

خواص توت فرنگی برای کودکان

کودکان هم مانند افراد بزرگسال باید از طریق غذاها و میوه ها مواد مغذی مورد نیاز  بدنشان را تامین کنند . عروس میوه ها به علت داشتن مواد مغذی و معدنی فراوان که در بالا هم به ان اشاره شد برای کودکان بسیار مفید بوده و مصرف آن در سنین پایین عضلات و استخوان ها و سیستم ایمنی انها را تقویت می کند .

علاوه بر ان آنتی اکسیدان های موجود در این میوه از بروز ناراحتی های پوستی و خشکی پوست در انها هم پیشگیری کرده و دندانهایشان را سفید نگه می دارد. ضمن انکه از بروز بیماری های عفونی پیشگیری خواهد کرد . این میوه به علت داشتن ید باعث تقویت استخوان های کودکان شده و همیچین به علت داشتن فولات باعث تقویت حافظه انها هم خواهد شد .

کودکان در چه سنی نباید توت فرنگی بخورند؟

بچه های زیر یکسال به دلیل اینکه روده و معده بسیارحساسی دارند ممکن است نتوانند این میوه را هضم کرده و دچار اسهال و استفراغ شوند. ضمن انکه ممکن است در انها حساسیت و الرژی ایجاد شود چون مصرف این میوه باعث تولید ایمونوگلوبین در بدن شده و این ماده دلیل بروز حساسیت است.

خواص توت فرنگی برای لاغری

این میوه کالری بسیار کمی دارد و علاوه بر آن به دلیل داشتن سدیم و پتاسیم و کلسیم و فسفر و به ویژه قند تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده بدون آنکه کالری زیادی وارد بدن کند برای همین به افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند توصیه می شوند تا می توانند از این میوه مصرف کنند.

نکته مهم در مورد این میوه فیبر فراوان موجود در ان است همانطور که می دانید افرادی که رژیم غذایی دارند عموما غذاهایی می خورند که فیبر فراوان داشته باشد فیبر کالری زیادی ندارد ضمن انکه احساس سیری ایجاد کرده و تا ساعت ها فرد را سیر نگه می دارد توت فرنگی هم به دلیل داشتن فیبر همین کار را برای بدن انجام می دهد. پس اگر قصد لاغر شدن دارید ملکه میوه ها را فراموش نکنید.

خواص توت فرنگی در تعیین جنسیت

تحقیقات و بررسی های علمی در سال ها اخیر نشان داده است مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی روی جنسیت جنین دارند. با تغییرات PH در بدن جنسیت جنین می تواند پسر و یا دختر شود. افزایش غلظت PH در واقع احتمال پسر شدن جنین را افزایش می دهد PH با مواد معدنی نظیر سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و سدیم و روی افزایش پیدا می کند  برای همین خوردن مواد غذایی که  این مواد معدنی را دارند PH بدن را افزایش می دهد و می تواند در تعیین جنسیت جنین موثر باشد.

برخی از این مواد غذایی شامل توت فرنگی ، زردآلو ، پسته ، زیتون ، سیب زمینی ، پیاز ، موز، شکلات ، خربزه، گوجه، گیلاس ، خرما ، گوجه سبز و انجیر هستند. بنابراین اگر دوست دارید فرزندتان پسر باشد خوردن توت فرنگی قطعا بی تاثیر نیست .البته این کار را باید مدتی قبل از عمل لقاح انجام دهید.

خواص توت فرنگی در بدنسازی

بدنسازی ورزشی است که در ان عضلات تقویت و حجیم شده و چربی ها از بین می روند . این کاری است که دقیقا توت فرنگی برای بدن شما انجام می دهد . ملکه میوه ها به دلیل اینکه فیبر فراوانی دارد تا ساعت های طولانی انرژی بدن را تامین کرده و باعث می شود شخص احساس گرسنگی نکند ضمن انکه تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را هم تامین خواهد کرد. مصرف فیبر علاوه بر اینکه باعث حس سیری می شود سوخت و ساز چربی هم را هم افزایش داده برای همین برای بدنسازی بسیار مفید است. خواص توت فرنگی برای بدنسازی خیلی بیشتر از آنچیزی است که گمان می کنید.

خواص توت فرنگی در بدنسازی

خواص توت فرنگی در طب سنتی

روش و اعتقاد طب سنتی استفاده از مواد طبیعی و خدادای برای درمان بیماری هاست و نه دارو ها و مواد شیمیایی، برای همین توصیه شده است افرادی که یبوست و یا آلرژی دارند و یا اینکه هضم غذا در انها به اسانی انجام نمی شود این میوه را زیاد مصرف کنند . علاوه بر آن در طب سنتی گفته شده است عروس میوه ها برای درمان خونریزی های داخلی و ناراحتی ها مجاری ادرار بسیار مفید بوده و ان ها را درمان می کند.

اگر دیابت دارید و یا از فشار خون و چربی بالا در عذاب هستید و یا اینکه به دردهای مفصلی و رماتیسم و تنگی نفس و یا آب اوردن نساج مبتلا شده اید طب سنتی پیشنهاد می کند توت فرنگی را به عنوان میوه غالب مصرف کنید تا نتیجه درمانی ان را ببینید.

خواص توت فرنگی برای پوست صورت

این میوه برای پوست بسیار مفید است و خواص زیادی دارد که در ادامه به انها اشاره می کنیم :

از پیری زودرس جلوگیری می کند

ملکه میوه ها چون مقادیر زیادی ویتامین C دارد فرایند ساخته شدن کلاژن را افزایش می دهد همانطور که می دانید کلاژن باعث ساخته شدن سلول های جوان در پوست شده و سلول های پیر را از بین می برد ضمن انکه از افزایش رادیکال های ازاد در سلول ها هم جلوگیری می کند همه این کارها باعث می شود پوست جوانتر مانده و روند پیری آن کند شود.

توت فرنگی تیرگی ها ی پوست را از بین می برد

عروس میوه ها به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی اسید الاجیک است می تواند ملانین موجود در زیر پوست را کاهش دهد ملانین دلیل اصلی تیرگی پوست بوده و کاهش آن سبب روشن و شفاف شدن آن می شود. برای همین توصیه می شود افرادی که دچار تیرگی و سیاهی پوست شده اند از ماسک توت فرنگی استفاده کنند.

به عنوان لایه بردار عمل می کند

این میوه به دلیل داشتن ویتامین و اسید سالیسیلیک و انتی اکسیدان لایه بردار بسیار خوبی بوده و مصرف آن به صورت ماسک باعث پاکسازی و از بین رفتن سلول های مرده و پیر می شود. عروس میوه ها واقعا پوست را شبیه عروس زیبا و شفاف خواهد کرد.

برای از بین رفته اکنه با ملکه میوه ها ماسک درست کنید

این میوه در ترکیب با خامه ترش معجونی برای از بین بردن آکنه می شود . این خاصیت به دلیل وجود ویتامین و اسید سالیسیلیک و انتی اکسیدان و هیدروکسی اسید در آن بوده که مانند یک تسکین دهنده عمل می کند و اثری از آکنه باقی نمی گذارد.

التهاب و قرمزی پوست را کاهش می دهد

اسیدتانیک به مقدار زیادی در این میوه وجود دارد. اسید تانیک در کاهش التهاب و حساسیت های پوستی موثر بوده برای همین استفاده از عروس میوه ها به عنوان ماسک می تواند التهاب و قرمزی و حساسیت های پوستی را کاهش دهد.

توت فرنگی تیرگی ها ی پوست را از بین می برد

درمان خشکی پوست با عروس میوه ها

ملکه میوه ها به علت داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین C به عنوان یک آبرسان برای پوست عمل کرده و خشکی و شکنندگی آن را کاهش می دهد و علاوه براینکه خوردن این میوه مفید است، درست کردن ماسک با آن باعث آبرسانی بیشتر به پوست شده و روند درمان خشکی پوست را تسریع می کند.

برای نرم و لطیف شدن لب ها از این میوه استفاده کنید

با استفاده از شکر و عروس میوه ها مقداری اسکراب درست کنید و هر روز آن را روی لبها ماساژ دهید این کار باعث می شود به مرور لبها لطیف و نرم شده و پوسته پوسته نشوند. برای شستن این ماسک از روی لبها عجله نکنید و بگذارید تا زمان خشک شدن روی لبها بماند و بعد بشویید.

خواص توت فرنگی برای مو

این میوه همان اندازه که برای پوست مفید است برای موها هم مفید بوده و انها را تقویت می کند در ذیل به برخی از این خواص اشاره می کنیم:

از ریزش مو جلوگیری می کند

ملکه میوه ها به دلیل داشتن فولات و اهن فراوان ریشه موها را تقویت کرده و از ریزش آنها می کاهد و سبب پر پشت شدن موها می شود. ضمن انکه تاثیر نرم کنندگی برای موها داشته و انها نرم و لطیف و درخشان هم خواهد کرد.

درمان شوره سر با ملکه میوه ها

این میوه به دلیل داشتن مس و منگز می تواند عوامل قارچی بوجود آوردنده شوره را از بین ببرد و شوره سر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد . یک ماسک از توت فرنگی و روغن درخت چای درست کنید و آن را روی موها ماساژ دهید تکرار این کار بعد از مدتی شوره ها را به طور کامل از بین می برد.

پف زیر چشم را با توت فرنگی از بین ببرید

مواد مغذی و انتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی باعث جمع شدن پف زیر چشم شده و پوست این محل را محکم می کند. پف زیر چشم اگر منشاء داخلی نداشته باشد بوسیله ماسک های گیاهی و برخی میوه ها کاملا از بین خواهد رفت.

خواص توت فرنگی

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

3 دیدگاه برای “خواص توت فرنگی چیست ؟”

  1. onliner2018

    خواص میوه و سبزیجات

  2. نسیم احمدی

    چطور اخه برای الرژی خوبه وقتی من به خودشم حساسیت دارم ؟!!

قالب تفریحی