خواص خاکشیر چیست ؟

مجموعه: دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار مطلب: 2018/07/28
خواص خاکشیر چیست ؟

خواص خاکشیر

خاکشیر یا خاکشی یک گیاه بوته ای با ارتفاع بلند و در حدود یک متر است. این گیاه گل های کوچک به رنگ زرد روشن داشته و میوه یا دانه های آن قهوه ای رنگ هستند و به صورت مرتب در کنار هم قرار گرفته اند. این نوشیدنی به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی شناخته می شود و البته میوه آن برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه این گیاه در مرداد ماه به مرحله برداشت می رسد و به خاطر گرما دوست بودن تقریبا در همه شهرهای ایران قابل کشت است. این گیاه خوراکی مواد معدنی و مغذی فراوانی دارد از جمله این مواد می توان به آلیل ایزوتیوسیانات، گوگرد،کلر،فسفر،آهن،پتاسیم،کلسیم،سدیم و منیزیم و پروتئین،صمغ،چربیو موسیلاژ، بوتیل ایزوسیاناتف سیانو،اچی تیو بوتان فنیل اتیل ایزوتیوسیانات و برخی دیگر اشاره کرد. خاکشی سرشار از مواد معدنی و مغذی است و این مواد خواص بسیاری دارند که در ادامه در مورد انها صحبت می کنیم.

خواص خاکشیر برای کبد

کبد یک عضو مهم در بدن است و نارسایی کبدی گاهی درمان نداشته و بیمار مجبور به به پیوند کبد می شود. بیماری کبد چرب یک عارضه مهم است که در اثر رژیم غذایی نامناسب، خوردن فست فود به میزان زیاد مانند سوسیس و کالباس و پیتزا، کم تحرکی، خوردن غذاهای چرب ایجاد شده و باعث می شود چربی های اضافه بعد از وارد شدن به کبد، بیماری کبد چرب را بوجود آورد. علاوه بر آن مصرف الکل، استرس زیاد ، آب خوردن مداوم وسط غذا ، مصرف دارو بدون تجویز پزشک هم می تواند سبب بروز کبد چرب شود.

از طرفی کبد به علت فعالیت هایی که بر عهده دارد به عنوان عضوی گرم شناخته شده و اگر رژیم غذایی طوری باشد که غذاهای سرد مانند ماست، خیار، دوغ، ترشیجات و سرکه زیاد مصرف شود طبیعت کبد را بهم ریخته و باعث می شود این عضو توانایی خودش را برای تجزیه چربی ها از دست بدهد و یا اینکه برای این کار کند شود در یک چنین حالتی چربی هایی که وارد کبد شده اند و کبد قادر به تجزیه انها نبوده در همان جا مانده و باعث بروز عارضه کبد چرب می شود.

از خواص خاکشیر برای کبد درمان کبد چرب بوده و این کار را با تسکین طبیعت گرم کبد انجام می دهد. برای اینکه این گیاه دارویی تاثیر بهتری داشته باشد آن را با آب پنیر،بارهنگ، شیرخشت و یا ترنجبین مخلوط کرده و بعد مصرف کنید. خواص خاکشیر برای کبد در واقع افزایش توانایی آن برای متابولیزه کردن چربی ها خواهد بود.

حتما بخوانید :

خواص توت فرنگی چیست ؟

خواص خاکشیر برای پوست

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم این گیاه نوشیدنی حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم و کلر است. این املاح معدنی و مغذی برای پوست بسیار مفید بوده و مشکلات مختلف آن را درمان می کنند . مثلا وجود آهن و کلسیم در آن باعث می شود سلول های پوستی انعطاف پذیری و کشسانی بیشتری داشته در نتیجه دیرتر پیر و چروک شوند در عین حال از خواص خاکشیر برای پوست درمان لک و ضایعات پوستی است به طوری که اگر هفته ای دو یا سه بار این نوشیدنی را با سکنجبین یا تخم شربتی مخلوط کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف کنید باعث از بین رفتن لک ها و شفاف شدن پوست می شود. راه دیگر استفاده از این داروی گیاهی مخلوط کردن آن با گلاب و شستشوی پوست با این ترکیب است.

این کار هم در درمان لک ها و خشکی پوست موثر بوده و هم زبری و حالت شاخی آن را از بین می برد. پروتیین های موجود در خاکشیر سلول های پوست را هم محکم و مقاوم می کند.

خواص خاکشیر ناشتا

از خواص خاکشیر ناشتا درمان بوی بد دهان است. اگر جزو افرادی هستید که بعد از بلند شدن از خواب احساس می کنید دهانتان بوی بدی دارد این روش را امتحان کنید. بلافاصله بعد از بلند شدن و شستن صورت یک لیوان شربت خاکشیر با آبلیمو و بدون شکر درست کنید و سر بکشید تکرار این کار هر روز صبح بعد از مدتی بوی بد دهان را به میزان زیادی از بین می برد. خوردن خاکشیر به صورت ناشتا باعث می شود مواد مغذی آن نظیر کلسیم و پروتیین و پتاسیم و فسفر بهتر و بیشتر جذب بدن شده و تاثیر بیشتری بر سلامتی داشته باشند.

خواص خاکشیر برای لاغری

در رژیم های لاغری افرادی که اضافه وزن دارند هیچ وقت هیچ گروه از مواد غذایی مغذی حذف نمی شود و همیشه توصیه شده است از همه مواد مغذی به میزان کافی و مناسب مصرف کنند چون بدن به همه این مواد احتیاج دارد رمز لاغر شدن استفاده به اندازه و به موقع از این مواد است. مثلا گفته شده هیچ وقت کلسیم، سدیم، فسفر، یا املاح معدنی نظیر آهن و یا پروتین و چربی های مفید را از رژیم غذایی تان حذف نکنید برای کاهش وزن بهترین راه خوردن این مواد به میزان کم است.

ازخواص خاکشیر برای لاغری تاثیر مواد مغذی و املاح معدنی ان روی سوخت و ساز بدن است علاوه بر اینکه این گیاه  دارویی همه مواد مغذی بدن را تامین می کند به دلیل داشتن کالری پایین و انرژی زیاد می تواند تا مدتها شما را سیر نگه داشته در عین حال احساس ضعف هم نکنید. افرایش سوخت و ساز بدن با مصرف خاکشیر باعث از بین رفتن چربیهای اضافه شده و به کاهش وزن کمک می کند.

خواص خاکشیر برای یبوست

از علایم یبوست کاهش توانایی بدن در خروج مدفوع و درد در ناحیه شکم و روده است. یبوست می تواند باعث بیماری بواسیر هم بشود خارج شدن مدفوع با فشار زیاد از بدن زمینه ابتلا به بواسیر را فراهم می کند. افرادی که مزاج سردی دارند عموما دهان انها زود به زود خشک می شود و این افراد تمایلی برای خوردن مایعات و اب نداشته و مرتب از درد معده و یا شکم و نفخ شکایت می کنند این افراد به یبوست هم بیشتر دچار می شوند برای درمان این مشکلات خاکشیر مانند آب بر آتش است.

دانه های قهوه ای این داروی گیاهی وقتی داخل آب خیسانده می شوند لیز و لزج شده و بعد از مصرف مانند بستر نرم و روان برای مدفوع عمل می کنند یا خروج مدفوع از بدن را تسریع خواهندکرد و به این شیوه یبوست درمان می شود. علاوه بر آن وقتی خاکشیر در آب خیسانده می شود آب جذب کرده و بعد ورود به بدن آب خود را به بدن پس می دهد و به این شیوه خشکی دهان و بد مزه بودن ته حلق و همچنین یبوست درمان خواهد شد. از خواص خاکشیر برای یبوست به روان کردن محتویات روده می توان اشاره کرد.

حتما بخوانید :

خواص چای سبز برای پوست ، مو و لاغری

خواص خاکشیر با آب گرم

گفته شده از خواص خاکشیر با اب گرم درمان یبوست و شفاف شدن پوست است. مقداری از این گیاه خوراکی را در آب داغ خیسانده و بعد از اینکه کمی سرد شدن ان را هر صبح قبل از صبحانه میل کنید این کار باعث می شود افرادی که یبوست مزمن و دایم دارند درمان شده و علاوه بر آن به مرور پوست شفاف و درخشان شود و لکه های ناشی از افتاب و استرس هم کاهش یابد. از خواص دیگر خاکشیر با آب گرم درمان عفونت های روه و معده است .

این گیاه خوراکی در ترکیب با اب جوش خاصیت ضد میکروبی پیدا کرده و عفونت های بدن را از بین می برد و اندام های داخلی را ضد عفونی می کند. علاوه بر آن ذرات خاکشیر در آب جوش یک جور داروی ضد حرارت خواهد بود که گرما و حرارت کبد را کاهش می دهد و آن تصفیه خواهد کرد. از خواص خاکشیر با اب گرم می توانید در کاهش قند خون هم استفاده کنید .

فقط کافیست مقداری از ذرات این داروی گیاهی را پودر کرده و در آب جوش به صورت کف لمه دراورده و مصرف کنید.این ترکیب قند خون را کنترل می کند. یکی دیگر از خواص خاکشیر با اب گرم درمان اسهال است اگر آن را با اب گرم مصرف کنید اسهال را هم کاهش می دهد.

خواص خاکشیر با آب سرد

خیساندن این گیاه خوشمزه در آب سرد به آن خاصیت ملینی می دهد. مصرف آن با اب سرد به درمان سنگ کلیه، حصبه،آبله، مخملک و سرفه کمک می کند. علاوه بر آن مصرف این گیاه دارویی در تابستان با اب سرد باعث خنک شدن اندام های داخلی به ویژه کبد شده و اب مورد نیاز بدن را هم تامین می کند.

خواص خاکشیر و تخمه شربتی

تخم شربتی و خاکشی به صورت مخلوط حاوی امگا ۳ و امگا ۶ به میزان فراوان بوده و علاوه بر آن سرشار از فیبر و انواع ویتامین ها هم هستند. خوردن شربت خاکشیر و تخم شربتی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن و لاغری می شود. فیبرها و ویتامین های موجود در تخم شربتی و کلسیم و پتاسیم موجود در این گیاه خوراکی هر دو تمایل بدن را به سوزاندن چربی ها افزایش داده و به این شیوه سبب کاهش وزن می شوند.

از دیگر خواص خاکشیر و تخم شربتی ضدعفونی کردن بدن و از بین بردن عفونت های داخلی پنهان است چون این دو گیاه دارویی خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کننده دارند و با هم یک آنتی بیوتیک قوی می شوند.

خواص خاکشیر در بارداری

در سال های اخیر توجه و تحقیق روی گیاهان دارویی بیشتر شده است چون عموما این گیاهان عوارض جانبی نداشته و استفاده از انها می تواند برای بدن هم مفید باشد. بررسی ها نشان داده است این گیاه دارویی  اگر در دوران بارداری مصرف شود رحم و دهانه آن را تقویت کرده و از عوارض زایمان طبیعی می کاهد.

ضمن آنکه زایمان طبیعی را راحتتر کرده و درد ناشی از ان را کاهش می دهد. علاوه بر آن زنان باردار به خاطر تغییرات هورمونی و مشکلات گوارشی، زیاد دچار یبوست می شوند خوردن این ماده در این دوران یبوست را از بین برده و دردهای شکمی هم کاهش می دهد. خاکشیر به دلیل داشتن املاح معدنی و مواد مغذی فراوان نظیر کلسیم و منیزیم و به خصوص فسفر و آهن در هوش جنین تاثیر به سزایی داشته و باعث می شود سلول های مغزی آن بیشتر رشد کرده و باهوش تر شود.

خواص خاکشیر برای جوش صورت

در مطالب بالا در خصوص خواص خاکشیر برای پوست صورت صحبت کردیم. علاوه بر موارد گفته شده این گیاه خوراکی می تواند خاصیت درمانی برای جوش صورت هم داشته باشد. این نوشیدنی خوشمزه به علت داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی از تجمع باکتری و میکروب ها روی پوست جلوگیری کرده و از آنجاییکه منشاء بسیاری از جوش ها عفونی و میکروبی است انها را هم درمان می کند . در واقع از خواص خاکشیر برای جوش صورت از بین بردن باکتری ها و میکروب های بوجود آوردنده آنها است.

حتما بخوانید :

خواص قهوه چیست ؟

خواص خاکشیر برای نوزادان

مهمترین مشکل نوزادان تا قبل از دوسالکی یبوست های مکرر است که باعث دردهای شکمی و بی قراری آنها می شود. در طب سنتی گفته شده است برای درمان یبوست در نوزادان مقداری از این دارو را در اب گرم خیس کنید و روزانه یک قاشق مرباخوری به نوزاد بالای دو ماه بدهید تا یبوست آن را درمان کند. البته تغییرات گوارشی نوزاد خیلی سریع بوده و معده بسیار حساسی دارند برای همین مشورت با پزشک قبل از مصرف  این داروی گیاهی توصیه می شود.علاوه بر درمان یبوست در نوزادان  از دیگر خواص خاکشیر برای نوزادان خاصیت ضدعفونی کننده و تقویت کنندگی آن است و بنیه آنها را قوی خواهد کرد چون این گیاه املاح معدنی و مواد مغذی فراوانی دارد.

خواص خاکشیر برای معده

خیسانده این گیاه در آب جوش خاصیت مسکن داشته و درد معده را تسکین می دهد. علاوه بر آن این نوشیدنی معده را شستشو داده و پاکیزه می کند. خاصیت دیگر خاکشیر برای معده کاهش نفخ آن است افرادی که زیاد نفخ می کنند یک راه این است که از این گیاه دارویی زیاد استفاده کنند.

خواص دارویی خاکشیر

در ابتدای این مطلب به صورت مجزا به برخی از خواص دارویی خاکشیر اشاره کردیم در ادامه برخی دیگر از این خواص را خواهیم گفت. این نوشیدنی برای درمان فشار خون بسیار مفید بوده و رگ های خونی را باز می کند علاوه بر آن به دلیل داشتن منابع فراوان پتاسیم و آهن از فشار وارد شده بررگها هم می کاهد.  از دیگر خواص دارویی خاکشیر می توان به درمان کرم روده ، التهاب کلیه، نقرص، حصبه، آبله مرغان،سرخک، مخملک،کهیر، التهابات پوستی ، یبوست، اسهال،ترمیم جای زخم و سنگ کلیه اشاره کرد.

خواص خاکشیر

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “خواص خاکشیر چیست ؟”

قالب تفریحی