خواص چای سبز برای پوست ، مو و لاغری

مجموعه: دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار مطلب: 2018/07/18
خواص چای سبز برای پوست ، مو و لاغری

اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، اینکه مواد مفید در چای سبز چیست؟ چای سبز به عنوان یک نوشیدنی ارامش بخش شناخته شده اما کمتر کسی می داند این نوشیدنی چه مواد مغذی و معدنی خوبی برای بدن دارد. ویتامین C ،آنتی اکسیدان های قوی،کاروتن، ویتامینA ،ویتامین B1 ، اسید پانتوتنیک،ویتامین B6 و اسید فولیک ،منگنز، پتاسیم،فلوراید،تیانین، کافئین بخشی از مواد مغذی و املاح معدنی موجود در چای سبز هستند. هر یک از این مواد مغذی تقویت کننده و ترمیم کننده برخی از اعضا و اندام های داخلی بوده و عدم وجود انها می تواند مشکلاتی را برای سلامتی بوجود آورد.

حتما بخوانید :

خواص زنجبیل چیست ؟

خواص توت فرنگی چیست ؟

تاریخچه چای سبز

این نوشیدنی گوارا و لذت بخش برای اولین بار توسط چینی ها شناخته و کشت شد و در سال های بعد به همه دنیا صادر و مورد استقبال قرار گرفت. بعد از مدتی در کشورهای دیگر انواع دیگری از این نوشیدنی کشت و مورد استفاده قرار گرفت. ژاپن، چین، هند، تایوان، نیوزلند، هاوایی، کارولینای جنوبی، سری لانکا از جمله کشورهایی هستند که این نوشدنی را به صورت عمده کشت و صادر می کنند. این نوشیدنی در حال حاضر محبوبیت زیادی داشته به طوری که در بعضی کشورها اصلا چای را به نام سبز آن می شناسند.

خواص چای سبز برای پوست

خواص چای سبز برای پوست

نوشیدنی مذکور به دلیل اینکه سرشار از انتی اکسیدان و ویتامین است، برای پوست بسیار مفید بوده و مانند یک لایه بردار عمل می کند و باعث از بین رفتن سلول های مرده و تشویق پوست برای ساختن سلول های جدید می شود. آنتی اکسیدان ها خاصیت جوان سازی دارند و از خواص چای سبز برای پوست خاصیت جوان سازی و لایه برداری آن است. ضمن انکه این نوشیدنی روند پیر شدن سلول ها را به تاخیر انداخته و باعث می شود سلول ها دیرتر پیر شوند.

خواص چای سبز برای جوش صورت

از خواص چای سبز برای جوش صورت تسکین و درمان آن است. این نوشیدنی خوش طعم به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین های زیاد می تواند، باکتری و میکروب ها را از بین برده و از آنجاییکه منشاء اکنه و جوش صورت عموما باکتری ها هستند، مصرف این نوشیدنی کمک می کند که تا حدودی جوش ها تسکین پیدا کرده و کاهش یابند. علاوه بر آن کارتن و اسید پانتوتنیک موجود در این نوشیدنی چینی به صورت مستقیم روی جوش صورت اثر تخریب کنندگی داشته و باعث می شود اثار آن هم از بین برود . در واقع با ترغیب سلول ها به ساخت سلول های جوان تر این کار را انجام می دهند.

خواص چای سبز برای لاغری

این گیاه دارویی ماده ای به نام پلی فنل دارد که این ماده سوخت و ساز و متابولیسم را در اندام های داخلی افزایش داده و باعث سوخت چربی های اضافه به خصوص در نواحی شکم و پهلو می شود. علاوه بر پلی فنل کافئین موجود در ان هم همین کار را برای بدن انجام می دهد و باعث می شود که در یک دوره مشخص وزن بدن کاهش یافته و چربی های اضافه هم از بین بروند. درست کردن یک نوشیدنی گرم با چای سبز به همراه لیمو ترش و زنجفیل در واقع یک معجون لاغر کننده قوی خواهد بود که خوردن آن باعث می شود در یک بازه زمانی کوتاه کاهش وزن را به راحتی احساس کنید.

خواص چای سبز برای لاغری

خواص چای سبز برای موی سر

این نوشیدنی قدیمی به دو طریق روی موها اثر دارد. از یک طرف باعث رفع موخوره ها شده و از طرف دیگر رشد موها را افزایش می دهد. داروی گیاهی مذکور به دلیل داشتن دکسپانتنول و همچنین ویتامین های C و B و E مشکلات و حالت شاخی شدن انتهای موها را کاهش می دهد، ضمن انکه به دلیل داشتن همین مواد مغذی باعث نرم و لطیف و درخشان شدن موها هم می شود. کار دیگری که چای سبز برای موها انجام می دهد، این است که سلول های آن را به نوسازی و جوان ماندن ترغیب کرده و از این راه باعث افزایش حجم و رشد موها خواهد شد. نوشیدنی رشد یافته در چین برای ریزش موها هم بسیار مفید است و روند ریزش آنها را کاهش می دهد. این نوشیدنی با داشتن کاتچین و دی هیدروتستوسترون باعث محکم وقوی شدن موها شده و ریزش آنها را به حداقل می رساند.

خواص چای سبز برای سرماخوردگی

دارو و درمان سرماخوردگی ویتامین C و آنتی اکسیدان است و چای سبز هم سرشار از این دو ماده مغذی بوده و باعث میشود سرماخوردگی تسکین پیدا کند. از خواص چای سبز برای سرماخوردگی از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود در راههای تنفسی هم خواهد بود. وجود پلی فنول و فلاونوئیدها در این نوشیدنی در واقع باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و این فرایند به از بین رفتن عفونت ها و ویروس های ناشی از سرماخوردگی کمک می کند.

خواص چای سبز برای معده

از خواص چای سبز برای معده درمان اختلالات ان و همچنین درمان بیماری های گوارشی است. علاوه بر آن مصرف این نوشیدنی کمک می کند، نفخ و گازهای معده کاهش پیدا کنند و راه درمان برخی زخم های معده هم خواهد بود. البته زخم هاییکه منشاء میکروبی دارند. از دیگر مزایای نوشیدنی مذکور برای معده درمان التهاب آن، گرفتگی مسیر معده و کمک به هضم غذا بوده که بسیار هم کارساز و موثر است. کار دیگری که این داروی گیاهی برای معده انجام می دهد، تقویت سیستم ایمنی آن در مقابل میکروب و ویروس ها بوده به طوری که امکان بروز ناراحتی های معدوی را کاهش می دهد.

خواص چای سبز برای معده

خواص چای سبز برای کبد چرب

علت اصلی بروز کبد چرب عدم کارکرد مناسب آن و تجزیه چربی های ذخیره شده در بدن است. گاهی به دلیل افزایش رادیکال های ازاد در کبد فرایند سوخت و ساز چربی های موجود در آن کند شده و اصطلاحا کبد چرب می شود. از خواص چای سبز برای کبد در واقع از بین بردن رادیکال های ازاد آن است که این کار را با انتی اکسیدان های موجود در خود انجام می دهد. وقتی رادیکال های ازاد از بین بروند، سوخت و ساز چربی های کبد هم به روند عادی خود برگشته و تجمع چربی در آن کاهش پیدا می کند و این امر سبب رفع و درمان کبد چرب خواهد شد.

چای سبز و فشار خون

کاری که چای سبز برای فشار خون می کند، در واقع ناشی از فلاونوئید های موجود در آن است. فلانوئیدها باعث کاهش فشار خون شده و رگ های خونی را باز نگه می دارند. همین فرایند باعث می شود فشار خون در حالت تعادل باقی مانده و کم و زیاد نشود. در واقع وقتی رگ های خونی تنگ می شوند، فشار خون هم بالا می رود. باز نگه داشتن رگ های خونی کار این نوشیدنی برای کاهش فشار خون است.

چای سبز و کم کاری تیروئید

در مورد رابطه چای سبز و کم کاری تیروئید چندان اطلاعات دقیق وجود ندارد اما به نظر می رسد وجود کاتچین در این نوشیدنی باعث کم کاری تیروئید می شود، بنابراین افرادی که مشکلات کم کاری تیروئید دارند باید از مصرف آن صرفه نظر کنند. در تحقیقات دیگری در خصوص رابطه چای سبز و کم کاری تروئید امده است، مصرف کم و به اندازه این نوشیدنی خیلی تاثیر چندانی بر فعالیت تیروئید نخواهد داشت. برای همین تناقضات بهتر است اگر مشکل تیروئید دارید با پزشک خودتان مشورت کنید.

چای سبز در بارداری

چای سبز در بارداری

به نظر می رسد، مصرف چای سبز در بارداری به دلایل مختلف باید محدود شود. یکی از دلایل آن در واقع این است که باعث کاهش جذب اسید فولیک در بدن جنین خواهد شد و اسید فولیک یک ماده خیلی ضروری برای رشد جنین است و باعث تکمیل سلول های عصبی آن می شود. ضمن انکه کافئین موجود در این نوشیدنی هم باعث عدم جذب اهن در بدن شده و می تواند سبب کم خونی در مادر و جنین شود.

چای سبز و پوکی استخوان

برخی دانشمندان معتقد هستند این نوشیدنی به دلیل داشتن فلورید می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. فلورید عامل تکثیر سلول های استخوانی و جوان سازی آنها بوده بنابراین باعث می شود، پوکی استخوان ایجاد نشود. ضمن انکه فرایند جذب کلسیم برای سلول های استخوانی را افزایش داده و چون کلسیم ماده موثره مهم برای استخوان سازی است، فلورید باعث تامین کلسیم کافی برای استخوان ها می شود.

از آلزایمر پیشگری می کند

بیماری آلزایمر در واقع نوعی بیماری حافظه و عدم توانایی در به خاطر آوردن خاطرات دور و نزدیک است و به دلیل اسیب به سلول های عصبی رخ می دهد. این نوشیدنی به دلیل داشتن ال تیانین و کافئین باعث تقویت و رشد سلول های مغزی شده و آن قسمت از مغز را که مسئولیت تشخیص و حافظه را بر عهده دارد، تقویت می کند.

ضد افسردگی و نشاط اور است

هورمون موثر در شادابی و مبارزه با افسردگی تیانین است و این ماده به وفور در چای سبز یافت می شود. برای همین خوردن این نوشیدنی به میزان مناسب می تواند، باعث نشاط شده و از افسردگی جلوگیری کند. ضمن انکه ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در آن هم برای شادابی و نشاط و جلوگیری از بهم ریختگی عصبی موثر هستند.

خاصیت ضد سرطانی دارد

کاتچین یک انتی اکسیدان قوی و از بین برنده رادیکال های ازاد است. این آنتی اکسیدان به میزان زیادی در این نوشیدنی وجود داشته، برای همین مصرف آن می تواند باعث از بین رفتن رادیکال های ازاد و جلوگیری از سرطان در قسمتهای مختلف بدن به خصوص معده، سینه، مری، پروستات، ریه و تخمدان شود.

ضد افسردگی و نشاط اور است

چای سبز و عفونت ادراری

عفونت های ادراری و عفونت در مجاری ادرار و سایر قسمتهای بدن با مصرف چای سبز کاهش پیدا می کنند. چون این نوشیدنی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی داشته و می تواند عفونت های ادراری و سایر عفونت ها را درمان کند. نشستن داخل یک وان که حاوی این نوشیدنی است، عفونت های دستگاه تناسلی را هم بهبود می بخشد.

فلورید موجود در چای سبز بوی دهان را از بین می برد

ماده موثره در خمیر داندان ها فلورید است و این نوشیدنی به میزان زیادی از این ماده را در خود جای داده است. برای همین نوشیدن آن باعث می شود، لکه ها و زردی های روی دندان ها از بین رفته و بوی بد دهان هم کاهش پیدا کند.

آلرژی را درمان می کند

نوعی آنتی اکسیدان در چای سبز وجود دارد که باعث درمان و کاهش حساسیت ها و الرژی در فصول مختلف می شود. این آنتی اکسیدان اپی گالوکاتچین گالات نام دارد و هر ماده ای که به بدن وارد شده و باعث بروز حساسیت شود را از بین می برد.

درمان اب مروارید با چای سبز

این نوشیدنی به دلیل داشتن رادیکال های ازاد و همچنین ویتامین Cو ویتامین E و زاگزانتین ، لوتئین می تواند چشم را در برابر آب مروارید محافظت کند . ضمن انکه این مواد بینایی را افزایش داده و از کم بینایی در دوران پیری جلوگیری به عمل می آورد.

مضرات چای سبز

مضرات چای سبز

نوشیدنی مذکور در کنار مزایا و خوبی هایی که برای بدن دارد مضراتی هم برای بدن ممکن است داشته باشد. مضرات چای سبز برای بدن شامل موارد ذیل است:

باعث مشکلاتی برای معده می شود

یکی از مضرات چای سبز اختلال در کار معده است. افرادی که زیاد از این نوشیدنی مصرف می کنند، ممکن است اسید معده انها افزایش پیدا کرده و باعث سوزش معده و نفخ و درد معده شود.

باعث کمبود اهن در بدن می شود

از دیگر مضرات چای سبز کمبود اهن در بدن و ایجاد کم خونی است. ماده اصلی و موثر در این نوشیدنی اپی گالوکتشین گالات است این ماده در ترکیب با یک نوع انزیم خاص التهاب در قسمت های مختلف بدن را درمان می کند. اما اگر این نوشیدنی را همراه مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید، ماده موثره آن عملکرد طبیعی خودش را از دست خواهد داد و دیگر قادر به درمان التهاب های مختلف بدن نخواهد بود. از طرف دیگر برخی تحقیقات نشان داده است از مضرات چای سبز عملکرد معکوس پلی فنول های موجود در آن برای جذب آهن است یعنی این پلی فنول ها باعث می شوند، آهن مورد نیاز جذب بدن نشود. وقتی این اتفاق بیفتد کم خونی هم رخ خواهد داد.

این نوشیدنی می تواند باعث سردرد شود

چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول همانطور که گفتیم می تواند باعث کم خونی شود و این کم خونی عامل بروز سردرد های خفیف و یا شدید خواهد بود. بنابراین مصرف بیش از اندازه این داروی گیاهی یکی از دلایل سردردهای عصبی معرفی شده است.

بی خوابی نوزاد و مادر

از مضرات چای سبز می توان به بروز بی خوابی و بد خوابی در مادر و نوزاد اشاره کرد. کافئین موجود در این نوشیدنی مانند چای سیاه می تواند سبب بی خوابی شده و اگر مادر شیرده ای آن را مصرف کند، کافئین از طریق شیر به نوزاد رسیده و سبب بی خوابی نوزاد خواهد شد.

ضربان قلب را نامنظم می کند

یکی دیگر از مضرات چای سبز افزایش ضربان قلب و بهم زدن ریتم ان است. دلیل اصلی این عارضه وجود کافئین در این نوشیدنی بوده که باعث بهم خوردن نظم در ضربان قلب شده و تند تپشی ایجاد می کند. تند تپشی در واقع ایجاد یک حس استرس و اضطراب درونی و آشوب است که شخص احساس می کند صدای ضربه های قلب خود را می شنود و این عارضه بوسیله کافئین ایجاد می شود.

باعث ایجاد سندروم پای بی قرار می شود

یکی از مضرات مصرف چای سبز و کافیئن در واقع انقباضات عضلانی و گرفتگی های بی دلیل در عضلات است. این عارضه اگر تداوم داشته باشد، ممکن است به سندروم پای بی قرار تبدیل شود. سندرم پای بی قرار ، استرس و تکان های خارج از اراده در پا است و گاهی هنگام خواب و شب ها بروز می کند و شخص بدون دلیل پاهایش را تکان می دهد. کافئین عامل اصلی بوجود آورنده این بیماری معرفی شده است.

ضربان قلب را نامنظم می کند

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “خواص چای سبز برای پوست ، مو و لاغری”

قالب تفریحی