۷ مهمترین تکنیک ارتباطی در محل کار که برای موفقیت لازم است

مجموعه: مدیریت و رهبری تاریخ انتشار مطلب: 2019/04/22
۷ مهمترین تکنیک ارتباطی در محل کار که برای موفقیت لازم است

ارتباط در محیط کار برای موفقیت بسیار مهم است. هم موفقیت شما به عنوان یک فرد و هم موفقیت برای شرکت. تیم‌ها با ارتباط شفاف و مداوم، بهتر کار می‌کنند. توانایی شما برای ارتباط درست روی موفقیت شما، موفقیت تیم‌تان و درنتیجه موفقیت شرکت تاثیر می‌گذارد. در این مقاله به این مسئله نگاهی می‌اندازیم که چرا ارتباط خوب تا این حد برای محیط کار مهم است سپس به ۷ تکنیک ارتباطی در محل کار نگاهی می‌اندازیم. در این مقاله می‌بینید که چگونه داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی یک منبع بسیار مهم برای موفقیت در محیط کار است. خوب بیایید ببینیم چرا ارتباطات قوی در محل کار اهمیت زیادی دارند.

چرا توانایی تکنیک ارتباطی در محل کار مهم است؟

توانایی خوب ارتباط برقرار کردن در همه جوانب کاری به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید به شکل موثرتر و بهتری با همکاران، رییس‌ها و مراجعین ارتباط برقرار کنید. ارتباط قوی بر ارتباطات شما با هر کسی که با او کار می‌کنید، تاثیر می‌گذارد.

اگر رهبر گروه هستید، ضروری است که بتوانید اطلاعات را به افراد دیگر گروه منتقل کنید. می‌توانید دیدگاهی را ایجاد کنید که همه بتوانند ببینند. می‌توانید اهدافی را به اشتراک بگذارید که تمام گروه از آن حمایت کنند. با توانایی ارتباطی شما، احساس بهتری در مورد تیم به وجود می‌آید. اگر خوب ارتباط برقرار نکنید، ناخدای یک کشتی شکسته خواهید بود.

ارتباط درست در هر جنبه از زندگی مهم است. از محل کار گرفته تا روابط شخصی. در این‌جا می‌توانیم به سه جنبه کاری که ارتباط در آن بسیار مهم است نگاهی بیندازیم:

شرکت

اهمیت ارتباطات مسئولین و روسای شرکت را نمی‌توان نادیده گرفت. بررسی این قسمت، کار آسانی است.

رهبران شرکت که اطلاعات واضحی درمورد اهداف، ارزش‌ها و فرهنگ شرکت می‌دهند، در واقع خدمت خوبی به همه می‌کنند. این باعث می‌شود که همه در یک مسیر حرکت کنند. شما به عنوان یک شرکت افرادی را به خدمت می‌گیرید که در راستای فرهنگ و ارزش‌های شرکت قرار دارند. همه می‌دانند چه چیزی اهمیت دارد.

شرکت‌هایی که رهبرانی با ارتباط ضعیف دارند از این جنبه ضربه می‌خورند. افرادی که برای شرکت کار می‌کنند نمی‌دانند چه چیزی مهم است. آن‌ها می‌خواهند ارزش‌های شرکت را بدانند. فرهنگ به چیزی تبدیل می‌شود که آن‌ها نمی‌توانند درموردش به کسی چیزی بگویند چون خودشان نیز چیزی نمی‌دانند.

آیا می‌خواهیم امسال رشد داشته باشیم؟ به چه قیمتی؟ به عنوان یک شرکت به چه چیزی اهمیت می‌دهیم؟ چگونه می‌توانیم از رقبای خود پیشی بگیریم یا حداقل در حد آن‌ها باشیم؟ اگر هیچ وقت این‌ها را از زبان رهبران نشنوید، پاسخ به این سوالات بسیار سخت می‌شود.

تیم شما

تقریبا هر کسی به شکلی در یک تیم کار می‌کند. این تیم می‌تواند ۲ نفره یا یک گروه ۲۰ نفره باشد. این قسمتش اصلا مهم نیست، مهم این است که شما باید بتوانید ارتباط برقرار کنید.

خوبی این مسئله این است که همه شما در یک سازمان هستید و روی یک هدف مشترک کار می‌کنید. این هدف می‌تواند شروع یک پروژه جدید باشد یا گرفتن نیروی جدید برای شکرت یا تیم فروش. چیزی که مهم است این است که بتوانید درمورد اهداف، فرایندها، چالش‌ها و به طور کلی روابط، با دیگر اعضا ارتباط برقرار کنید.

رییس شما

خیلی مهم است که بتوانید ارتباط خوبی با رییس خود داشته باشید. داشتن تفاهم با رییس، فواید زیادی دارد. این مسئله به شما اجازه می‌دهد که بدانید برای موفق شدن باید چه کاری انجام دهید.

اگر نتوانید با رییس خود ارتباط برقرار کنید، نخواهید توانست به منابعی که برای کارتان نیاز دارید دست پیدا کنید. شما باید تصویر واضح و درستی از چیزی که رییس‌تان به عنوان موفقیت تعریف می‌کند داشته باشید. هیچ کدام از این‌ها بدون صحبت درست و شفاف با رییس‌تان به دست نمی‌آید.

به علاوه بیایید واقع‌گرا باشیم. خیلی بهتر است که برای رییسی کار کنید که با او سازگاری داشته و ارتباط کاری قوی با او دارید.

تکنیک ارتباطی در محل کار

۱. در دسترس باشید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای داشتن ارتباط خوب در محیط کار، در دسترس بودن است. من با روسایی کار کرده‌ام که همیشه برای صحبت کردن در دسترس بوده‌اند و دوست داشته‌اند کمک کنند. همچنین با افرادی کار کرده‌ام که در اتاق‌شان همیشه بسته بوده و ۴ روز طول می‌کشید تا یک ایمیل را جواب دهند.

به نظر شما کدام یک از این‌ها محیط کاری بهتری را ایجاد می‌کنند؟ حدس زدن سخت نیست!

شما با در دسترس بودن فضای ارتباطی راحتی را در محیط کار به وجود می‌آورید.

تکنیک ارتباطی در محل کار ۲: دوستانه رفتار کنید

رفتار دوستانه داشتن با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید راه بسیار آسانی برای داشتن مهارت‌های ارتباطی در محیط کار است. داشتن رفتار مثبت و توجه به افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید بسیار موثر است.

زمانی که رفتار دوستانه دارید، افرادی که با شما کار می‌کنند به طور طبیعی به سمت شما کشیده می‌شوند. آن‌ها شما را فردی قابل نزدیک شدن می‌بینند و به راحتی با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

این نوع ارتباط باعث می‌شود گروه‌ها به خوبی با هم کار کننند و از بودن در کنار هم لذت ببرند. این کار به ایجاد تفکر مثبت درمورد تیم در محل کار کمک می‌کند.

۳. شنونده خوبی باشید

ارتباط خوب فقط به معنای دادن و رساندن اطلاعات نیست. بلکه به معنای این است که شنونده خوبی باشید تا صحبت‌های فردی که با شما حرف می‌زند را خوب بفهمید.

زمانی که مهارت‌های شنیداری خوبی را در خود ایجاد کنید، می‌توانید صحبت‌های فرد را به خوبی پردازش کنید. این برای کار کردن نزدیک با افراد بسیار مهم است.

شما باید بتوانید چیزی که می‌گویند و چیزی که با شما در جریان می‌گذارند را به خوبی متوجه شوید. زمانی که فردی را به طور کامل بفهمید، می‌توانید یک ارتباط دو طرفه خوب بسازید و فکر تیمی خوب و تعادل را ایجاد کنید!

تکنیک ارتباطی در محل کار  ۴: شفاف باشید

به اشتراک گذاشتن اطلاعات به طور شفاف و درست یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباطی در محیط کار است. من با افرادی کار کرده‌ام که ۳۰ دقیقه تمام صحبت کرده‌‌اند و من با جواب آن‌ها بیشتر از قبل گیج شده‌ام.

مطمئنم همه ما افرادی را می‌شناسیم که خیلی زیاد حرف اما درواقع هیچ چیز مفیدی نمی‌گویند. این‌گونه نباشید. این کار فقط مانع از ایجاد ارتباط می‌شود.

درست است که صحبت کردن‌های کوتاه در زمان دادن اطلاعات خوب است اما سعی کنید در این مورد شفاف باشید و واضح صحبت کنید. نکاتی که باید بیان شوند را بگویید و خیلی به آن شاخ و برگ ندهید. چیزی که لازم است را به شکل واضح و شفاف بگویید. اگر لازم بود اطلاعات بیشتری اضافه کنید. شفافیت مهم است.

۵. مراقب ارتباط غیر کلامی باشید

به یاد داشته باشید که ارتباط غیر کلامی به اندازه ارتباط کلامی اهمیت دارد. به زبان بدن دیگران زمانی که با شما صحبت می‌کنند دقت کنید.

علائمی مانند دستان بسته یا اخم نشانه این هستند که فرد مقابل یا با شما موافق نیست و یا صحبت‌های شما را نمی‌فهمد. خیلی مهم است که از ارتباط غیر کلامی خود نیز آگاهی داشته باشید.

زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، به چشمان‌شان نگاه کنید. زمانی که کسی با شما صحبت می‌کند حالت باز و دوستانه بگیرید. این نشان می‌دهد که شما آماده شنیدن چیزی که می‌گویند هستید.

تکنیک ارتباطی در محل کار ۶: بازخوردها را بپذیرید
این مورد را مانند کسی ببینید که می‌تواند مورد تعلیم قرار بگیرد. این مسئله هم در ابتدای کار و هم در حین آن اهمیت دارد.

هر کسی رییسی دارد. حتی اگر رییس شرکت باشید باز هم رییسی دارید – مشتریان‌تان!.  بازخورد از سمت رییس، همکاران و مشتریان خود را بپذیرید. خیلی از افراد با انتقاد سازنده مشکل دارند.

از نظر من این کار بهترین راه برای شناخت خود و از آن مهم‌تر برای پیشرفت خود است. اگر تمایلی به شنیدن بازخورد نداشته باشید، هیچ‌وقت روش انجام کارتان را تغییر نمی‌دهید که به این معناست که هیچ وقت در نتایج کار خود به پیشرفت نمی‌رسید.

۷. ذهن بازی داشته باشید

درمورد این مسئله فکر کنید. اگر در هنگام صحبت با کسی ذهن‌تان باز نباشد، به معنای این است که خوب گوش نمی‌دهید. شما خیلی به جوابی که می‌خواهید به صحبت‌های گفته شده بدهید فکر می‌کنید و درگیر آن می‌شوید.

داشتن ذهن باز به شما کمک می‌کند که مکالمه‌ای قوی با دیگران داشته باشید که باعث می‌شود برای حل مسائل با هم کار کنید.

صحبت آخر

داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی اهمیت زیادی دارد. مهارت‌های ارتباطی خوب در همه مراحل زندگی به شما کمک می‌کند. این مسئله در روابط شخصی و همکاری‌های شغلی موثر است. وقتی به خوبی ارتباط برقرار می‌کنید می‌توانید بیشتر  چیزی که می‌خواهید را به دست بیاورید. بخش گوش دادن ارتباط به شما کمک می‌کند که نیازهای دیگران را به خوبی بفهمید.

به ۷ تکنیک ارتباطی مهم که باید می‌دانستید نگاهی انداختیم. زمانی که فهرست را می‌خوانید به این مسئله فکر کنید که این تکنیک‌ها را در خود تقویت کنید.

برای بهتر شدن در یکی یا چند تا از این چند تکنیک ارتباطی در محل کار خودتان را به چالش بکشید. خود شغلی‌تان از شما تشکر خواهد کرد!

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “۷ مهمترین تکنیک ارتباطی در محل کار که برای موفقیت لازم است”

قالب تفریحی